İçerik

Kuranın Aktarımı

Kuranın Aktarımı

 Kur’an’ın Hz. Cebrail’e İntikali (Aktarımı)

İslam alimlerine göre Kur‟an‟ın vahyi, Allah tarafından Hz. Cebrail‟e aktarımı şu şekillerden biriyle olmuştur. Yani bu hususta alimlerin üç ayrı görüşü vardır:

1.   Cebrail (a.s) Kur‟an vahyini Levh-i Mahfuz‟dan almıştır.

2.   Bazı görevli melekler yirmi gecede vahyi Cebrail (a.s)‟a aktarmışlardır.

3.   (Ehl-i Sünnet‟in görüşü) Cebrail (a.s) Kur‟an‟ı bizzat Yüce Allah‟tan dinleyerek semaen) almıştır.

Kur’an’ın Hz. Peygamber’e İnzali

Cebrail (a.s)‟ın Cenab-ı Allah‟tan alarak, Ramazan ayında, Kadir gecesinde Hz. Muhammed (s.a.v)‟e inzal ettiği Kur‟an vahyi hakkında şu iki görüş ileri sürülmüştür:

1.   Kur‟an vahyi önce Levh-i Mahfuz‟dan bir bütün olarak Beytü’l-İzzet‟e (dünya semasına) oradan da müneccem olarak (23 yıl zarfında ihtiyaçlara binaen parça parça) Hz. Muhammed‟e (s.a.v)‟e nazil olmuştur.

2.   Kur‟an, Kadir gecesinden başlayarak yaklaşık 23 sene boyunca, hadiselere ve ihtiyaca binaen doğrudan Hz. Muhammed‟e (s.a.v)‟e indirilmiştir.

Alimlerin büyük çoğunluğu birinci görüşü isabetli bulurlar. Bunu da İbn Abbas (ra)‟dan nakledilen bir rivayete dayandırırlar. Süleyman Ateş gibi bazı çağdaş bilginler I. Görüşün mantıklı olmadığını söylemişlerdir.

Kur‟an‟ın iki çeşit inişi vardır. Birincisi: Levhu‟l-Mahfuz‟dan dünya semasına (Beytü‟l-İzze)‟ye bir bütün şeklinde olan iniş ki buna “İnzal” denir. İkincisi: Dünya semasından Cebrail aracılığıyla Hz. Peygamber‟in kalbine olan parça parça iniştir ki buna da “Tenzil” denir.