İçerik

Vahyin Geliş Şekilleri

Vahyin Geliş Şekilleri

 Ayete göre Cenab-ı Allah‟ın insanlarla iletişim kurma yollarından ilki vahiy‟dir. Buradaki vahiyden kasıt, Allah‟ın doğrudan doğruya, çok süratli ve gizli bir tarzda bilgi aktarması, birden bire kalbe bilgiyi ilka etmesi yani ilhamdır. Bu tür bir vahiy hem peygamberler hem de Hz. Musa (a.s)‟ın annesi ile Hz. İsa (a.s)‟ın havarilerine gelmiş bir vahiydir.

İlahi iletişimin ikinci şekli ise, sözlü konuşmadır. Bu tür bir konuşmada, muhatap konuşanı göremez. Sadece gizli bir varlığın mevcudiyetini anlar. Cenab-ı Allah‟ın bu tarz iletişimi Hz. Musa (a.s) ve Hz. Muhammed (s.a.v) ile olmuştur.

İletişimde üçüncü yol ise elçi gönderme‟dir. Melek gönderilme şeklinde gerçekleşen bu durum iki şekilde olmuştur. Bazen melek insan suretine girerek Hz. Muhammed (s.a.v)‟e gelmiştir. Bazen melek Hz. Peygamber‟e insan suretinde gelir, hanımlarının yanında görünmeden vahyederdi. Bazen de Dihye el-Kelbî suretinde Hz. Muhammed (s.a.v)‟e gelirdi. Bazen de Hz. Muhammed (s.a.v) beşeriyetten tecerrüd ederek, melekiyete geçerek vahiy almıştır ki, vahyin en zor olanı bu şekilde olanıydı.

Cenab-ı Allah‟ın insanlarla kurduğu iletişimin çeşitlerine değindikten sonra, genelde tüm peygamberlere, özelde ise Hz. Muhammed‟e (a.s.m) vahyin hangi yöntemlerle geldiğine bakalım:

Hz. Muhammed’e (S.A.S) Vahyin Geliş şekilleri

Hz. Peygamber‟e vahiy değişik şekillerde gelmiştir. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz: 1-Vahyin ilk şekli, Hz. Peygamber‟in gördüğü sadık rüyalardır.

2-Hz. Peygamber uyanık iken melek görünmeksizin kalbine ilahi vahyin yerleşmesi şeklindeki vahiydir.

3-Cebrail‟in bir insan suretinde gelip vahyi bildirmesidir. (Çoğu defa bu kişi sahabeden Dihye suretinde olmuştur.) Hz. Peygamber‟e en kolay gelen vahiy çeşidi budur.

4-Vahyin çıngırak sesine benzer şekilde gelmesidir ki bu çeşit, Hz. Peygamber‟e gelen vahyin en ağır şeklidir. Öyle ki şayet deve üzerinde iseler; deve çöker ve üzerinden inerlerdi.

5-Cebrail (as)‟ın asli suretiyle gelip vahyi bildirmesidir. Hira‟daki ilk vahiy ve fetret devri sonrası ilk vahiy bu şekilde gelmiştir.

6-Hz. Peygamber uyanık iken, Allah ile konuşması şeklinde vuku bulan vahiydir ki Mirac gecesi gerçekleşmiştir.

7-Hz. Peygamber uyku halinde iken vahyi Peygamber (as)‟ın kalbine yerleştirmesidir. Kevser suresi böyle nazil olmuştur.

Hz. Peygamber, vahiy geldiği esnada, en soğuk günlerde bile alnı terler, yüzünün rengi değişirdi. Nefes alışverişi değişirdi. Fakat bu müsteşriklerin iddia ettikleri gibi asla ve kat‟a bir cinnet hali değildir. Onu bu hale sokan vahyin manevi ağırlığıdır. Öyle ki vahiy gelirken deve üzerindeyse, deve çöker ve deveden inerlerdi. Bir defa Hz. Peygamber‟in dizi Zeyd b.Sabit‟in diziyle temas halinde iken vahiy gelmiş, Zeyd o kadar ağırlık hissetmiş ki, ayağı kırılacak hale gelmiştir.